Toch naar de zomerschool!

Deze maand gaat het over Yasmina*. De gemeente waar Yasmina woont organiseert deze zomer een zomerschool. Twee weken vol activiteiten voor kinderen die niet op vakantie gaan en een achterstand hebben opgelopen door de Corona-crisis. De school van Yasmina laat weten dat hun school niet geselecteerd is om mee te doen aan de zomerschool. De moeder van Yasmina is daar boos over. Ook haar dochter heeft een leerachterstand opgelopen door Corona. Zij begrijpt niet waarom haar dochter niet mee kan doen. De gemeente maakt volgens haar onterecht onderscheid tussen leerlingen.

De moeder van Yasmina wendt zich met haar klacht tot de kinderombudsman.  Die vraagt de gemeente de klacht met spoed te behandelen. Zodat vóór de start van de zomerschool duidelijk is of Yasmina kan meedoen. De gemeente reageert binnen een paar dagen: Yasmina is toch welkom op de zomerschool. Zo heeft Yasmina alsnog een leuke zomer!

Met welke vragen kan je bij de kinderombudsman terecht en wat doet de kinderombudsman daarmee? Elke maand vind je hier een voorbeeld van de vragen en klachten die de kinderombudsman krijgt en probeert op te lossen.

*Vanwege de privacy gebruiken we een zelfverzonnen naam.